Festa da Empanada

Alig vártam a hétvégi allarízi Empanada Fesztivált, amit minden újság kétnaposnak írt. A galíciai empanadáról nem lehet elégszer szólni! Nekem akkor ízlik a legjobban, ha még langyos. A spanyolok töltött tésztája, olyan, mintha a készülő pizzát a feltéttel egy másik pizzatésztával letakarnánk és a feltétet tölteléknek neveznénk. (Az olaszok calzone-ja más, ott a pizzát feltétestől ketté hajtják, az empanada nagy kerek marad.) Kemencében sütik az igazit. Egyébként hidegen is eszik. Minden esetre nagy reményekkel indultam.

Az ourensei helyi újságból tájékozódtam a buszmenetrendet illetően. A menetrend szerinti időre és helyre kigyalogoltam a buszpályaudvarra. A negyed órás séta alatt már az empanadákról álmodoztam. A pályaudvaron, a buszokat üzemeltető cégek kis bodegái közt megtaláltam a nekem valót, és szerettem volna megvenni a jegyemet. A jegyárus közölte velem, hogy a járat nem létezik. Ránéztem az iroda ablakára kiragasztott menetrendre, ahol viszont még mindig szerepelt a járat. Ilyenkor döntse el az ember, hogy minek és kinek is higgyen egyáltalán. Az újságban, a néhol pontatlan indulási időpontok mellett, a vállalatok telefonszámai is fel vannak tüntetve. Ha kitartóan csengetek egy számot sem mindig veszik fel, vagy ha vonalat is kapok, az újságban szereplő adatokra hagyatkoznak. Galíciában nincs egységes buszhálózat, csak személyszállító vállalkozások vannak. Akkor indítják a buszaikat, amikor akarják, és oda, ahová csak akarják. Akkor változtatnak a menetrenden, amikor csak akarnak. Egy távolsági buszmegállóban sincs feltüntetve, hogy ott milyen cég buszai állnak meg, azok hová mennek, vagy mikor indulnak. Mindenki úgy megy ki a buszmegállóba, ahogy érzi, vagy ahogyan megszokta, vagy ahogyan mondták neki. A buszokat bármikor le lehet inteni is. Volt már olyan élményem buszon, hogy egy nő elkezdett kalimpálni a járdán, mire a buszunk megállt. A nő kérdezett valamit, aztán továbbmentünk. A rosszban annyi jó is volt, hogy a központi buszpályaudvaron valaki csak meg tudta mondani az épp aktuális járat-állapotot. Ott tudtam meg végül, hogy indul egy busz Allarízba fél órán belül az egyetem melletti buszmegállóból, ami a város másik végén van. Más választásom nem volt, csak a rohanás. Jött is a járat, el is vitt Allarízba.

Az első utam a turista-irodába vezetett, hogy beszerezzek pár tájékoztató anyagot a rendezvényről. Miután belépem a helységbe, és körbepillantottam, az irodavezető tájékoztatott, hogy nem nyúlhatok semmihez, és minden csak az ő engedélyével nézhető meg, az információs füzetek, szórólapok nem elvihetők. A fesztiválról pedig nem akart tájékoztatást adni. Érdekes. Elgyalogoltam a folyó melletti rendezvény területre, ahol már a sátrak fel voltak állítva, de mégis az egész kongott az ürességtől. Hol vannak az emberek? Hol vannak az empanadák? Miért hirdetik meg két naposra a rendezvényt, ha csak a második napon rendezik meg? Elég sok kérdésre nem tudtam választ adni. Sétáltam egyet a városkában, se bikák, se empanadák, csak múltidéző környezet. Nem csoda, hogy itt forgatták a „La lengua de las mariposas”-t (magyarul: "A pillangók nyelve", a hivatalos fordítás szerint: "Hogyan beszélnek a lepkék?" című spanyol filmdrámát 1999-ből, amit ezúton is ajánlok mindenki figyelmébe!).

Este megtudtam, hogy a fél környék Xinzo de Limiába ment, egy kelta-római maskarás történelmi fesztiválra, és mivel közel van a két hely egymáshoz, ma az emberek inkább Xinzoban buliznak. Hát én ezért maradtam hoppon, előbb akartam enni, mint csatázni!

Viva España! Itt megtanulja az ember a nyugodtságot, máskülönben létezni sem tudna. Ha nem jön össze valami ma, MAÑANA talán…

2004. augusztus 22.

Empanada Fesztivál - újratöltve

Festa da Empanada de Allaríz





Mikor elmeséltem egy helyi barátomnak a legfrissebb fesztiválos élményemet, beültetett a kocsijába és megmutatta, hogy milyen is az igazi Empanada Fesztivál. Így hát eljutottam Allarízba még egyszer, láthattam az összes környékbeli pékség standját, megkóstolhattam a legkülönfélébb töltelékkel készült tésztakülönlegességeket.

A színpadon szólt a zene, az emberek hatalmas sátrak alatt ettek, és boroztak. Családosok, baráti társaságok nevetését, beszédét vitte a víz. Kellemes kikapcsolódás volt mindenki számára.

A "Festa da Empanada de Allaríz"-t 1971-ben rendezték meg először, amikor a közösség arra gondolt, hogyan lehetne méltóképpen hazavárni az elvándorolt honfitársaikat. 

Viva la Empanada!



EMPANADA RECEPT

Hozzávalók:


Tészta (1.):
10 evőkanálnyi olaj (jó, amiben a hagyma kisült)
30 g élesztő (vagy 2 tasak sütőpor)
200 ml meleg víz
600 g búzaliszt (normál)
2 csipet só (7 gramm)

Tészta (2.):
500 g liszt
25 g friss sütőélesztő
160 ml víz
50 ml fehérbor
1 csipet só
olivaolaj

1 tojás (a végén lekenni a kigyúrt, kinyújtott tésztát, hogy fényes legyen sütés után)

A tésztát gyúrjuk ki, hagyjuk megkelni, majd nyújtsuk ki, szedjük három felé (két nagy egyforma mennyiség, és egy kis darab a díszítéshez), az egyik felét helyezzük kör alakú sütőformára (pl. pizza – lap), vagy nagy kivajazott, kilisztezett tepsibe, úgy hogy a széleket vissza lehessen hajtani. A tésztára jön a töltelék. A másik tészta-lappal pedig leborítjuk a tölteléket, a széleket visszahajtjuk, hogy ne folyjék ki sütés közben a töltelék, díszítjük a maradék tésztával a tetejét. Tojással megkenjük, és előmelegített sütőbe tesszük, és kisütjük (180 °C, 30-40 perc).

Töltelék (húsos)
8 evőkanál extra szűz olívaolaj
3 hagyma
200 g főtt káposzta, (fehér vagy zöld)
200g fehérrépa
1szál kolbász
100 g sonka
100 g sertés fül, toka, orr, szalonna

Főzzük elő a zöldségeket. Hámozzuk meg és aprítsuk fel a hagymát. Tegyük a serpenyőbe az olívaolajat, tegyük bele a hagymát, és közepes lángon süssük, amíg üveges nem lesz. Tegyük bele a főtt zöldségeket, és a húsokat. Az így elkészített tölteléket tegyük bele a tésztába.

Töltelék (tonhalas)
500 g hagyma
350 g tonhal
4 evőkanál paradicsomszósz
őrölt paprika
Extra szűz olívaolaj

Hámozzuk meg és aprítsuk fel a hagymát. Tegyük a serpenyőbe az olívaolajat, tegyük bele a hagymát, és közepes lángon süssük, amíg üveges nem lesz. Ezután adjunk hozzá 1 evőkanál paprikát, és adjuk hozzá a lecsepegtetett tonhalat, jól keverjük össze. A paradicsomszósszal keverjük el. Az így elkészített tölteléket tegyük bele a tésztába.

... lehet még tölteni: gombásan, kagylósan, csirkésen, poliposan, zöldségesen... 



Megjegyzések